Gæsteværelset

Ugens gæsteblogger: Anna Skau Høyer
Livsnyder, lystfisker og folkeskolelærer, bor i Helsingør.

Berigende udflugter

Gæsteværelset Af: Biblioteket 4. Apr 2018 0 kommentarer
Jeg har det med bøger som med kalorier: Jeg har aldrig mødt en, jeg ikke kunne lide.

Så længe, jeg kan huske, har jeg læst bøger. Før jeg kunne selv, fik jeg dem læst op, og da jeg som treårig blev indlagt på sygehuset, var det eneste, jeg ville have med, min kludedukke Sofie og ”Cykelmyggen Egon” af Flemming Quist Møller. Jeg kunne historien udenad, så når den søde sygeplejerske forsøgte at springe en linje over, kunne jeg korrigere hende og fortælle, hvad der er i virkeligheden stod.

Platon, Potter, Baidel og de mange andre   

Jeg fik romanerne om ”Alfred Hitchcock og de tre detektiver” af tandfeen. Serien om jungledrengen ”Bomba” fandt jeg i min farmors kælder og tilbragte derefter en velsignet sommerferie i hendes sofa.

Astrid Lindgrens forfatterskab satte begreber på godt og ondt. Michael Ende vakte min interesse for filosofi med ”Den uendelige historie”. Baron von Münchhausens løgnehistorier fascinerede.

Jeg græd som pisket med stakkels forældreløse Anne i ”Guds blinde øje”. Lola Baidels knækprosa gjorde pubertetens enorme følelser mulige at rumme. Jeg anede desperationen mellem linjerne i Tove Ditlevsens lyrik. Jeg gøs over Steen Langstrups ”Kat” og Stephen Kings ”Det onde”.

Jeg har kværnet Platon, Immanuel Kant og Jean Paul Sartre. Jeg har taget fri fra arbejde, når J. K. Rowling udgav en ny bog om Harry Potter. Jeg har nørdet med detaljer i onkel Joakims liv. Jeg har labbet Bettina Heltbergs kirurgisk præcise sprog i mig. Jeg har hulket af grin med Maise Njor. Og netop nu har jeg fundet ”Brødrene Løvehjerte” frem for ottende gang.

Min bogrejse er en evig udflugt, der hele tiden beriger mig – og som ind i mellem tager et loop tilbage i en særlig god oplevelse.

Læseglade børn

Med jævne mellemrum bringes nyheder om, at den danske ungdom er vokset sammen med iPads og PC'er. Jeg er tilbøjelig til at kalde det fake news. Jeg oplever i mine klasser på mellemtrinnet, at læsningen har godt fat i børnene. Nogle er mere til faglitteratur og finurlige informationer end romaner, men hver og en læser de dagligt.

Og heldigvis for det. Læsning er nemlig en lige så vigtig del af det at lære et sprog som at tale, skrive og lytte. Jo flere forskellige måder, vi tilgår sproget på, jo bedre hænger det fast i hukommelsen. Det gælder sådan set både i fransk, matematik og dansk.

Læseuger

Jeg har flere gange gennemført læseuger efter Gertrud Brandts principper i ”Flydende læsning i praksis”. I op til seks læseuger mødes børnene hver eneste dag omkring forståelse, stillelæsning, højtlæsning, genfortælling, ordkendskab og læsehastighed.

Klasseværelserne er pakket ind i bøger for enhver smag og evne. Samtlige elever oplever efter læseugerne ikke kun at være blevet markant bedre læsere. De har også fået smag for mere ambitiøse projekter.

I min 4. klasse læses i skrivende stund blandt andet fagbøger om fordøjelsen, Ringenes Herre, Harry Potter, Iqbal Farooq, Skammerens datter, Djævlens lærling og Guinness rekordbog.

Hver eneste af de 10-11-årige får fantastiske oplevelser gennem læsningen. Og til næste år gør vi det selvfølgelig igen.

Der findes nemlig ikke overflødig viden - eller overflødige bøger.

Men der findes naturligvis nogle, der siger mig mere end andre.

Ganske få af disse er:

Harper Lee: ”Dræb ikke en sangfugl

J. Bech Nygaard: ”Guds blinde øje

Jostein Gaarder: ”Sofies verden

Steen Langstrup: ”9 før døden

John Williams: ”Stoner

Don Rosa: ”Her er dit liv, Joakim

Umberto Eco: ”Rosens navn

Dean R. Koontz: ”Eksperimentet”

Astrid Lindgren: ”Brødrene Løvehjerte

Stéphanie Surrugue: ”Enegænger – portræt af en prins

Villy Sørensen: ”Ragnarok

Maise Njor: ”Du ser træt ud, skal jeg holde dine bryster?

Tilføj kommentar